Beste

Sinds 12 maart is er heel wat veranderd in de organisatie van onze werking en het leven van onze bewoners: geen fysiek bezoek meer van familie en vrienden, de medewerkers die strikt de beschermingsmaatregelen toepassen, ...

De opgelegde maatregelen zijn er om het risico dat onze kwetsbare bewoners besmet raken, te beperken. Eerst waren deze maatregelen van kracht tot 5 april. Afgelopen vrijdag werd aangekondigd door de regering dat alle geldende maatregelen verlengd worden tot 19 april.

Tot op vandaag stellen alle bewoners het goed en hebben wij geen bewoners met symptomen van een Covid-19 infectie of een positieve test. Uiteraard missen de bewoners de bezoekjes, de warme begroeting, de aanraking en omhelzingen.

Onze dagelijkse zorg gaat door met het in acht nemen van de nodige beschermingsmaatregelen. Het is wel zo dat grote groepsactiviteiten niet doorgaan. Activiteiten worden meer individueel of in beperkte groepjes op de afdeling georganiseerd met respect van de sociale distance. Wij proberen wekelijks 1 contactpersoon op te bellen om aan te geven hoe het gaat met de bewoner. Wij vragen dan ook dat deze contactpersoon de overige gezinsleden en kennissen informeert.

Indien zich een probleem stelt nemen wij uiteraard onmiddellijk contact op met één van de contactpersonen zodat jullie steeds goed op de hoogte blijven en wij zo nodig kunnen overleggen. Hier opnieuw vragen wij dat de contactpersoon de overige gezinsleden en kennissen informeert.

Het wegvallen van het bezoek bracht een aantal praktische problemen mee, zoals: “Hoe kan de familie de was komen ophalen en brengen?”. Voor elke afdeling is er een vaste wisseldag voorzien in de wisselzone naast de hoofdingang van het kloostergebouw. De was wordt door één van onze medewerkers klaargezet, opgehaald aan de kamers en naar de wisselzone gebracht tegen de middag van de wisseldag. De familie krijgt dan tijd tot 20u om de goederen te wisselen. Op die manier kan de familie blijven ondersteuning bieden. De extra toegevoegde boodschappen zijn voor onze bewoners hartverwarmend. De zorg-of verpleegkundige helpt dan met het opbergen van de proper linnen.

De wisseldagen zijn als volgt afgesproken:

Maandag wisselen de afdelingen gelijkvloers, 1C en kortverblijf (kamernr 16 tem 64, K 402 tem 432 & kamers 501 tem 532)

Dinsdag: afdeling 1A & 1B (kamernr 101 tem 196)

Woensdag: afdeling 2A & 2B ( kamernr 201 tem 296)

Donderdag: afdeling 3A & 3B (kamernr301 tem 396)

Vrijdag, zaterdag en zondag is er geen wissel.

Je kan aan de hoofdverpleegkundigen van de afdeling aangeven wanneer de vaste wisseldag voor jou niet lukt. Zo kunnen uitzonderlijk afspraken gemaakt worden om de wissel op een andere dag te laten doorgaan. Mogen wij vragen toch zoveel mogelijk de vaste dagen te respecteren om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Om het telefonisch contact vlotter te laten verlopen hebben we het aantal externe telefoonlijnen laten uitbreiden zodat meer mensen gelijktijdig kunnen bellen.

Om rechtstreeks telefonisch contact op te nemen met je familielid in het woonzorgcentrum of kortverblijf bel je naar 09/385 55 15 en tijdens de kiestoon toets je “2”gevolgd door het kamernummer. Bv voor kamer 21 toets je 2021 voor kamer 192 toets je 2192, enz.

Wanneer de lijn bezet is of de bewoner niet tijdig kan opnemen word je doorgeschakeld naar het onthaal of de collega’s van de zorg.
Mogen we daarom vragen bij niet dringende contacten, indien je niet onmiddellijk antwoord krijgt op de kamer, op een later tijdstip opnieuw te proberen.

Wij proberen 3 tot 4 maal per week foto’s te publiceren op onze website en facebookpagina zodat jullie kunnen zien hoe het gaat.
Onze website: https://www.zorg-saam.be/de-li...
Onze Facebookpagina: https://www.facebook.com/De-Li...

Intussen zijn een 60-tal families ingeschreven om via digitale weg een videochat te doen met de bewoner. Je kan hiervoor nog steeds een aanvraag versturen onderstaande knop.

De collega’s van het woon- en leefteam (=ergo en kiné) zullen je dan contacteren om een geschikt moment af te spreken.

Voorlopig is de opstart van het bouwproject ook uitgesteld tot een latere datum. Normaal zouden de werken effectief opstarten op 6 april.

Ik wil nogmaals onze medewerkers bedanken voor hun niet aflatende inzet.
Hun doel is om blijvend de best mogelijk zorg te bieden in deze moeilijke tijden en hiervoor doen wij alles wat binnen onze mogelijkheden ligt.

We willen ook de bewoners en familieleden bedanken voor het begrip, jullie geduld, de strikte opvolging van de afspraken en de vele steunbetuigingen die we mogen ontvangen. Deze doen enorm veel deugd en geven de medewerkers de extra motivatie om onvoorwaardelijk door te zetten.

Met vriendelijke groet

Günther De Coen
Directeur WZC De Lichtervelde

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

linkedin